Gamification i skolan


Posted on januari 7th, by terese in Okategoriserade. 2 comments

När jag först kom i kontakt med begreppet Gamification blev jag begeistrad, förförd och frälst. Tänk att kunna ta det aktiva medskapande lärandet och hängivenheten som genereras i spel och applicera det på andra miljöer! I skolan till exempel. Under hösten har jag emellertid insett den komplexa utmaningen i att låna framgångsrika beståndsdelar från en miljö och förvänta sig att de ska få samma positiva effekt i en annan kontext.

Det är inte så att jag är kritisk till spelifiering i skolan. Tvärtom! Så klart ska idéer och modeller som påverkar andra sektorer av samhället även inspirera skolan. Men, skolan är ett eget system som har sitt regelverk och sina förutsättningar. Liksom spelen och det frivilliga spelandet har sina speciella förutsättningar.

Så, hur blir det då när vi bygger plattformar som lånar mekanismer från spel och tillämpar dem i en miljö där förutsättningarna inte tillhör spelet? Skapas bleka kopior utan koppling till spelkulturen? Urholkar vi rentav det informella lärandet och den kompetensutveckling som sker i spel? Eller, går det att använda mekanismer och tänk från spel för att skapa utrymme i skolan som tillåter och uppmuntrar det aktiva och medskapande lärandet?

Naturligtvis tror jag att det sistnämnda är möjligt. Det är dessutom drivkraften i vårens förstudie om Spelifierat lärande. Det här projektet vill konkretisera hur vi kan använda beståndsdelar och tänk från spel för att skapa en webbaserad plattform som är utformad för elevernas aktiva lärande. Och den där kompetensutvecklingen som finns dold bakom hundratals timmar av hängivet deltagande i ett spelsystem… Den skulle jag gärna vilja synliggöra också!

Terese Raymond (projektledare)





2 kommentarer till “Gamification i skolan”

  1. Kenth Sundlöf skriver:

    Spännande!

    Du upptas av frågor som också upptar mig dagligen. Jag jobba som lärare på gymnasiet och jag tycker att det du talar om är i alla högsta grad genomförbart och önskvärt.

    Någonstans började det när jag spelade en omgång Pandemic. Pandemic är ett brädspel där spelarna jobbar tillsammans för att hindra en epidemi av sjukdomar att ta kål på alla människor på jorden. Precis som i verkliga livet är karaktärerna i spelet bra på olika saker och alla behövs.

    En idé föddes där för mig. Tänk om man skulle göra något liknande i en av mina kurser. Eleverna får välja en plats på jorden och där konfronteras med ett problem de måste försöka hitta en lösning på. De jobbar i grupp, hittar och beskriver en lösning och får feedback av andra spelare. Om det visar sig att deras lösning är god nog så får de gå vidare till nästa uppdrag.

    Ju mer jag tänkte på den idén desto mer blev jag övertygad om att Gamification skulle kunna göra underverk i skolan. Spel är ju så fantastiska att de ger oss en svår utmaning som vi kan klara, vi får knyta sociala kontakter, vi får chansen att jobba hårt och verkligen lära oss något och de ger oss möjligheten att betyda något att det vi gör är meningsfullt. Så borde skolan alltid vara.

    Detta är super!

    • terese skriver:

      Hej Kenth! Fantastiskt bra att du har hittat hit. Gillar verkligen idén om att verklighetsanpassa spel så att elever konkret – via spelet – kan uppleva den kontextens förutsättningar.

      Min utmaning i nuläget är att hitta ett transparent sätt att samla in och förmedla de erfarenheter och idéer som du och andra spelande lärare är otroligt generösa och beskriver. Det känns som att vi har potential att skapa ett riktigt bra material under den här förstudien. Förhoppningsvis kan jag återkomma redan nästa fredag med en strategi för hur vi kan samla in, packetera och inspirera andra med vår erfarenhet.

      Varma hälsningar,

      /Terese

Kommentera